Blog

Wandelen brengt je in beweging

Geplaatst op 26 januari 2021 door Judith.


Als je even vast zit in je gedachten of je hebt een conflict, dan kan het helpen als je in beweging komt. Ga wandelen! Als je lichamelijk in beweging komt, dan komen ook je  gedachten en gevoelens in beweging. Je hoort vaak, dat mensen dan zeggen: “t gaat weer stromen.”

Bij wandelen belast je lichaam geleidelijk en beweeg je vloeiend. Heel fijn dus als je een overvol hoofd hebt of veel stress ervaart. Wandelen mag en kan vaak zonder prestatiedruk… en je krijgt wel een voldaan gevoel over jezelf. Je blik wordt letterlijk en figuurlijk ruimer, positiever en gericht op het ‘nu’.

De meest natuurlijke beweging in je lichaam is de beweging van je ademhaling. Je ademhaling is een prachtig instrument om tijdens het wandelen te gebruiken om tot rust te komen. Als je tijdens de beweging je aandacht op je ademhaling richt, ben je minder bezig met wat er in het verleden allemaal is gebeurd. Je bent met je aandacht in het hier-en-nu.

Opdracht: Ga 40 minuten wandelen en neem je voor om je aandacht zoveel mogelijk bij je ademhaling te houden. Je aandacht gaat naar hoe je ademt, door je neus of door je mond? Adem je naar je borst of je buik? Adem je veel of weinig? Observeer je adem, oordeel niet.

Volgende keer lees je wat wandelen je nog meer kan opleveren.

Judith Menken

Hartelijke groet,


Dit is misschien ook interessant:

Blijf op de hoogte van wat er bij mij speelt: