Blog

Rustige Activiteiten

Geplaatst op 24 februari 2021 door Judith.


Goed dat je je hebt voorgenomen om het wat rustiger aan te doen. In onze hectische, veeleisende maatschappij is het verstandig om op zijn tijd een stapje terug te doen. Als je denkt, dat je een burn-out aan voelt komen of het lastig vindt om minder druk te zijn, lees dan ook mijn blog ‘Hoe neem je rust?’. Veel plezier met onderstaande lichte activiteiten.

Duik de natuur in

De natuur heeft een herstellend effect. De grootsheid van de natuur heeft een relativerend effect en de herhalende patronen in de natuur helpen om structuur in je chaotische gedachten aan te brengen. Natuurlijke en repeterende geluiden en beelden zorgen voor vertraging, waardoor het lichaam rust kan vinden. Heel goed dus voor jouw overvolle hoofd.

  • Doen: Ga eens op een bankje zitten in een park of languit op het gras liggen in een bos en voel, kijk, ruik, luister, proef de natuur!

Adem licht

Een gezonde ademhaling werkt ondersteunend aan wat het lichaam nodig heeft. In een ontspannen situatie heeft je lichaam weinig adem nodig en bij voorkeur adem je dan licht en laag richting je buik door je neus. Echter,  80% van de Westerse bevolking heeft last van een verstoorde ademhaling, waarbij er niet voldoende zuurstof wordt afgeleverd bij de lichaamscellen, verkrampingen ontstaan in het lichaam of verzuring van spieren ontstaat. De grootste oorzaak: stress!

Jouw ademhaling gezond maken begint met bewustwording over je ademhaling. Dus voordat je iets aan je ademhaling gaat aanpassen, is het belangrijk om te observeren hoe je ademt.

  • Doen: Neem dagelijks 3 minuten de tijd om aandachtig door je neus in en uit te ademen en je ademhaling te observeren. Schenk aandacht aan de manier, het tempo, de richting en het volume van je ademhaling.

Beweeg

Recent onderzoek laat significante positieve effecten zien van beweging op concentratie, welzijn en gezondheid. Tijdens de wandeling worden je zintuigen geprikkeld en kom je weer in contact met je gevoel. Zo merk je dat je al na 20 minuten wandelen meer rust en ruimte in je hoofd hebt en vanuit een ander perspectief naar een stressvolle situatie kijkt. Door te bewegen wordt ook nog eens het gelukshormoon endorfine aangemaakt, dus dat is nog een extra reden om stappen te zetten.

  • Doen: Ga elke dag 20 minuten wandelen zonder doel en zonder telefoon.

Mocht je een steun in de rug kunnen gebruiken, dan kan je natuurlijk altijd hulp zoeken! Ik werk als wandelcoach en Mindful Walk® trainer altijd buiten in de natuur. Tijdens jouw coachwandeling of training hoef je even ‘geen ballen meer in de lucht te houden’. Ik luister naar jouw verhaal en ik help je om je gedachten te ordenen. Tijdens de training doe je ontspannende oefeningen en geniet je van de natuur. Zo krijg jij zicht op wat je nodig hebt om je weer goed te voelen.

Judith Menken

Hartelijke groet,


Dit is misschien ook interessant:

Blijf op de hoogte van wat er bij mij speelt: