Blog

Licht, ontspannen en laag ademen

Geplaatst op 19 augustus 2021 door Judith.


Leuk dat je interesse hebt in het aanleren van een natuurlijke ademhaling. De meeste mensen ademen veel te veel en veel te diep. Door een verstoorde ademhaling kan je allerlei klachten krijgen. Klachten die jij misschien ook ervaart, maar nooit in verband zou brengen met verkeerd ademen.

K.P. Buteyko heeft zich hier in gespecialiseerd en ca. 150 ziekten in beeld gebracht, die het gevolg kunnen zijn van een te diepe ademhaling. Er is natuurlijk veel discussie over deze Buteyko-methode, maar intussen is er ook wetenschappelijk bewijs verzameld, dat de methode echt helpt om astma-symptomen te beheersen. Daarnaast kan het dus ook ondersteunend werken bij klachten als allergie, hooikoorts, spataderen, te hoge of juist te lage bloeddruk, koudheid in vingers en tenen, last van je darmen, spanning en onrust, slapeloosheid en snurken, hoofdpijn.

De moeite waard om eens wat minder vaak en minder diep te ademen? Lees dan verder!

In een stresstoestand bereidt ons lichaam zich voor op lichamelijke inspanning (bevriezen, vluchten of vechten) en onze ademhaling wordt daardoor dieper en frequenter. In de oertijd gingen wij misschien ook nog fysiek op de vuist of op de vlucht, maar tegenwoordig blijven we rustig op onze stoel zitten en komen we alleen in onze gedachten in opstand. De fysieke inspanning blijft dus uit, maar we gaan wel meer ademen. Niet echt nodig dus!

Mensen met stress ademen vaak langdurig teveel en maken vaak gebruik van de mondademhaling. Zij blazen teveel koolstofdioxide uit. Hierdoor ontstaat er een tekort aan koolstofdioxide, waardoor een verlaagde weerstand, vermoeidheid, hartkloppingen en prikkelbaarheid op kunnen treden. Dit levert vaak nog meer stress op, waardoor de ademhaling weer wordt opgejaagd. Zo kan je door verkeerd te ademen, dus in een negatieve vicieuze cirkel terecht komen.

Zelf aan de slag?

Een goede oefening om je ademhaling te verbeteren is:

Leg je vinger onder je neus, zodat je de luchtstroom kan voelen als je adem je lichaam verlaat. Probeer nu zo licht mogelijk te ademen, waardoor je (bijna) geen lucht meer voelt stromen langs je vinger. Doe dit 10 minuten.

Meer leuke oefeningen doen? Lees op mijn pagina over de Body & Mind ademhalingstrainingen en schrijf je in om gezellig mee te doen!

Judith Menken

Hartelijke groet,


Dit is misschien ook interessant:

Blijf op de hoogte van wat er bij mij speelt: