Blog

Belang van neusademhaling

Geplaatst op 20 juli 2021 door Judith.


Leuk dat je interesse hebt in de voordelen van neusademhaling. Uit eigen ervaring weet ik dat meer bewust worden van je eigen ademhaling je een heel breed inzicht kan geven in de wisselwerking tussen je lichaam en je geest. Via mijn ademhaling merk ik of ik ontspannen of gespannen ben en ik kan mijn ademhaling ook inzetten om kalmer te worden of een situatie met meer afstand en rust te bekijken.

En wat is nu het allerfijnst? Juist, je hebt je ademhaling altijd bij je. Je ademhaling kan als een kompas gaan dienen waarop je altijd kan varen.

Veel mensen ademen verkeerd, waardoor ze veel te veel energie verbruiken. Als je via de mond in- en/of uitademt, adem je meestal relatief snel grote hoeveelheden lucht en verse zuurstof in. Om deze grote hoeveelheden zuurstof te verwerken, moet je lichaam óók grote hoeveelheden koolstofdioxide (koolzuur = een afvalproduct) afvoeren. “Prima toch?”, denk je misschien?

Nee, dus, het teveel uitademen van koolstofdioxide is wel een probleem. In het lichaam kan een tekort aan koolstofdioxide ontstaan en dit heeft invloed op allerlei processen in je lichaam.

De drie belangrijke functies van koolstofdioxide:

  • Koolstofdioxide is de aanjager van afgifte van zuurstof naar je spieren, cellen en organen. Ofwel, je lichaam heeft koolstofdioxide nodig om de ingeademde zuurstof ook op de juiste plekken in je lichaam te krijgen. Bij een tekort blijft de zuurstof ergens in je lichaam hangen, waardoor je weerstand kan afnemen en je energie kan zakken.
  • Koolstofdioxide zorgt voor ontspanning van het gladde spierweefsel. Dit spierweefsel wordt onder andere aangetroffen in de wand van het maag-darmkanaal, waar ze de darminhoud transporteren en in de wand van slagaders waar ze bij de bloeddrukregeling en de doorbloedingsregeling betrokken zijn. Bij ontspannen glad spierweefsel zal je waarschijnlijk minder snel last krijgen van kortademigheid, hartkloppingen en je stoelgang.
  • Voldoende koolstofdioxide zorgt voor een stabiele zuurgraad in het bloed. Bij een te hoge zuurgraad (verzuring) treedt melkzuur productie op en dit kan lijden tot vermoeide spieren/ zware benen.

Door lage, ontspannen en lichte neusademhaling houd je de koolstofdioxide in je lichaam op een gezond niveau. Zo komt de zuurstof bij je spieren, cellen en organen, kan je gladde spierweefsel lekker ontspannen en blijft de zuurgraad in je bloed stabiel.

Zo ervaar jij minder vermoeidheid in je lichaam en juist meer energie en ontspanning!

Wil je zelf aan de slag?

Stap 1: word je bewust van je eigen ademhaling.

Ga de komende weken eens observeren hoe jij ademt. Adem je door je neus of door je mond? Verschilt dit per situatie of moment op de dag? Kan je je adem horen of adem je geruisloos?

Stap 2: pas je ademhaling in rust aan van mondademhaling naar neusademhaling

Op het moment dat je opmerkt dat je in rust (!) door je mond ademt, ga je dit aanpassen naar een neusademhaling.

Wil je deze manier van ademen ook gaan toepassen tijdens sport of inspanning, dan doe je er goed aan om een trainer te zoeken, die je geleidelijk meeneemt in de aanpassing van je manier van ademen. Zo ben je ervan verzekerd, dat je je gedrag blijvend verankerd. Kijk op mijn pagina over de Body & Mind ademhalingstrainingen voor meer informatie.

Huiswerk voor komende week:

Opmerken mond-ademhaling en overgaan op neusademhaling:

Graag wil ik dat je deze week weer gaat letten op je ademhaling. Echter, we gaan nu een stap verder. Als je merkt, dat je via je mond aan het ademhalen bent, dan ga je over op neus in – neus uit, de neusademhaling. Probeer het een minuut of vijf vol te houden. Train de neusademhaling ook op 2 vaste momenten op een dag gedurende 5 minuten.

Ervaar wat het met je doet en schrijf dit op.

Ademhaling tijdens inspanning:

Probeer de komende week zeker drie keer intensief te gaan wandelen. Tijdens de training ga je oefenen met de neusademhaling: neus in – neus uit. Je luistert hierbij heel goed naar je lichaam! Merk je, dat je snakt naar adem of door je mond gaat ademen, dan ga je vertragen. Blijf via de neus in en uit ademen om te herstellen. Als dit niet lukt, dan neem je pauze tot je bent hersteld. Als je er weer klaar voor bent, voer je het tempo weer rustig op. Je neusademhaling is je gids. Je probeert het tempo aan te houden waarbij 100% neusademhaling mogelijk is.

Het is niet erg als het niet meteen lukt. Waarschijnlijk ben je door de jaren heen verleerd hoe het is om de neusademhaling continue te gebruiken. Het jezelf opnieuw eigen maken van een vaardigheid kost tijd, maar je kunt je ademcentrum deze manier van ademhalen in gem. 6 weken aanleren!

Als er vragen zijn kun je mij altijd bereiken op judith@bewegendkijken.nl,

Ik heb alweer zin in de volgende cursus-ochtend! Ik hoop jullie ook.

Judith Menken

Hartelijke groet,


Dit is misschien ook interessant:

Blijf op de hoogte van wat er bij mij speelt: